Fyzika je všude

Fakt! Dokonce je úplně všude kolem nás a my ji tak často využíváme a pracujeme s jejími poznatky, že si většinou ani neuvědomuje, že "děláme fyziku" - což je vlastně ta nejlepší vizitka.

Fyzika, jako předmět na základní škole, rozvíjí:

  • kritické myšlení a uvažování - hledáme odpověď na otázku "proč" a "jak"
  • představivost - nejen teorie, ale i praktické provedení
  • přirozenost - fyziku nejde přebít "lidskými" zákony
  • logiku - právě proto, že to funguje tak, tak z toho plyne ...
  • a to dokonce nejvíce ze všech školních předmětů.

Fyzika tedy nejvíce vyhovuje koumákům, badatelům, kutilům a vůbec přemýšlivým bádavým typům. Za to velký úspěch neslaví u dětí, kterým vyhovuje se vše naučit ze sešitu a pak to odříkat.

Na každou hodinu fyziky si nos

  • pastelky (Č - M - Z - Ž)
  • tužku / propisku / pero modré barvy
  • pravítko
  • lepidlo (vysunovací), nůžky
  • sešit a učebnici

Testy, projekty, práce v týmech ...

Ve fyzice využíváme různé formy práce. Jejich cílem je pochopit podstatu, popřemýšlet a hledat řešení problémových úloh. Tyto pokusy, projekty, práce v týmech apod. slouží jako příprava pro souhrnnou práci (řekněme větší test).

Protože se jedná o přípravu tak v hodnocení často najdeš i slovní komentář, který slouží jako zpětná vazba na to, co ti už jde a na čem máš ještě zapracovat. Při těchto typech prací můžeš využívat skoro cokoli - souseda - vlastní poznámky napsané na lístečku - internet - sešit - učebnici - kalkulačku ...

Jeden z efektivních způsobů výuky je právě ten, když se s někým radíš a přemýšlíte o tom společně. Naopak bádání jen jediného člověka se řadí k nesmírně zdlouhavým, velmi náročným, a hlavně nejméně efektivním způsobům učení.

U většiny těchto činností volím váhu známky 5.

Čas od času pak ale napíšeme souhrnnou práci. Ta ověřuje, jestli ses poučil(a) z poskytnuté zpětné vazby a ověřuje i dovednosti a znalosti, které si již získal(a). Souhrnnou práci už zpracovává každý úplně sám/sama, bez pomůcek. Váha souhrnných prací je pak 10.

Ještě bych si dovolil připomenout, že čím více známek - tím je větší objektivita hodnocení. Vlastně tvá snaha by měla být získávat známky (nejlépe s komentářem) co nejčastěji. Poučit se z chyb a na základě z nich pak získat co nejlepší hodnocení v souhrnných pacích.

Co, když se nedaří

Každý je zodpovědný(á) sám(a) za sebe. Já mohu ukázat (i opakovaně) postup, ale naučit se to musí každý(á) sám(a).

Ne vše každý pochopí hned napoprvé, někdo to zase potřebuje vysvětlit o trošku víc a opakovaně. Pro tyto situace nabízím "doučování" a "procvičování". Stačí pro to udělat celkem málo - a to předem se domluvit na termínu a pak přijít (nejlépe ráno před vyučováním). Na "doučku" si to prostě znovu vysvětlíme. Jak dlouho to procvičíme, záleží na tobě - klidně jen chvilku, prostě podle potřeby. Nikoho násilím nenutím, kdo přijde je pouze jeho(její) rozhodnutí.

Tvořím pro dobré lidi.
Mgr. David Gajdošík

Mgr. David Gajdošík     © 2003-2025     Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!